* *

نشست «آسيب‌ شناسي کانون‌ هاي ارزيابي و توسعه در نظام اداري» برگزار شد

به گزارش روابط عمومي مرکز آموزش مديريت دولتي: نشست تخصصي «آسيب شناسي کانون هاي  ارزيابي و توسعه در نظام اداري» با سخنراني دکتر محمدعلي بابايي زکليکي عضو هيأت علمي دانشگاه الزهرا و دکتر صدرالدين صدري نوش آبادي معاون سابق سرمايه انساني سازمان اداري و استخدامي کشور با هدف توسعه بينش کارکنان و مديران دستگاه¬هاي اجرايي در روز شنبه 22 آبان ماه 1400 از ساعت 12:30 تا 14:30 به صورت برخط (آنلاين) از طريق سامانه آموزش هاي الکترونيکي مرکز (lms.smtc.ac.ir) برگزار شد.
نخست، خانم رجب‌زاده دبير و مجري اين برنامه به توضيح در مورد الزام آسيب‌ شناسي کانون‌هاي ارزيابي و استقرار نظام شايسته‌سالاري پرداخت و گفت: نقش و تأثير شگرف کانون‌ هاي ارزيابي و توسعه بر موفقيت سازمان‌ها آنچنان براي مديران سازماني، روشن گرديده است که در سراسر جهان به طور گسترده ‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در ايران نيز در سال¬هاي اخير، انتخاب، انتصاب و ارتقاي مديران از طريق کانون صورت مي‌پذيرد و کانون¬هاي ارزيابي در برنامه‌ريزي جانشين پروري، جهت شناسايي افراد مستعد، به مديران کمک مي¬کنند.
دکتر صدري نوش آبادي به عنوان سخنران اول اين نشست در ابتداي سخنانش به ضرورت استقرار نظام شايسته ‌سالاري اشاره کرد و مفروضات اصلي جهت ورود به بحث آسيب‌ شناسي مدل شايستگي و استقرار کانون‌هاي ارزيابي را در سه بخش «زمينه شکل گيري هر مدل، پذيرش تکثر و آسيب شناسي آن» برشمرد و در مورد هر کدام و اثرات آن مطالبي را بيان نمود. 
دکتر صدري ادامه داد که در مورد طراحي مدل‌هاي شايستگي تحقيقات گسترده ‌اي در کشورهاي و سازمان‌هاي مختلف انجام شده است و به اين نتيجه رسيده ‌اند که تقريباً مدل يکساني براي همه کشورها و سازمان‌ها وجود ندارد؛ ولي مدل ‌ها شباهت ‌هاي اندکي با هم دارند. وي بر اين نکته تأکيد داشت که شايستگي يک مسئله جهاني است و مهمترين چالش آن هم بحث مديريت و رهبري است.
معاون سابق سرمايه انساني سازمان اداري و استخدامي کشور در بخشي ديگر از سخنانش، عوامل موجه در ارزيابي و توسعه مديران را «تيم محور بودن، فاصله نسلي در مديريت‌ها، تنوع و تکثر در کسب و کارهاي نوظهور و تغييرات سريع تسهيل گرهاي تکنولوژي» معرفي کرد و به تشريح اين عوامل پرداخت.
دکتر صدري در پايان سخنانش، مهمترين اهداف نظام شايستگي را تربيت مديران حرفه‌اي، توسعه ظرفيت کارکنان، ايجاد انگيزه ارتقا در کارکنان، ايجاد ثبات و ماندگاري و شناسايي افراد مستعد (جانشين پروري) دانست که شناخت و بسط اين موارد را براي نظام اداري کشور الزامي قلمداد کرد.
در بخش دوم اين نشست، دکتر محمدعلي بابايي مطالبي را به منظور بهبود نظام ارزيابي بيان و تأکيد داشت با بررسي و بازنگري بخشي از فعاليت‌هاي کانون‌هاي ارزيابي مي‌توان به نتايجي بهتر و کامل تري رسيد. 
وي به دو عامل همپوشاني شايستگي‌ ها و نحوه ارزيابي شايستگي‌ ها را به عنوان مواردي که نيازمند بازنگري است،  اشاره کرد. همچنين اين عضو هيأت علمي دانشگاه در بخش همپوشاني شايستگي‌ها، مسئوليت پذيري، صبر و بردباري، انعطاف پذيري و ارزيابي 360 درجه و ... را مورد بررسي قرار داد و در بخش نحوه ارزيابي نيز راهکارهايي را به عنوان مثال براي آزمون‌هاي روانشناختي ارائه نمود. دکتر بابايي در پايان سخنان خود در مورد مدل‌ هاي شايستگي ارزيابان نيز راهکارهايي را ارائه داد.
در فرجام اين نشست، سخنرانان به سؤالات شرکت کنندگان به صورت شفاف پاسخ دادند.


-------------------------------------
نظرات

درج نظر درج نظر

آخرین اخبار آخرین اخبار