* *

برگزاري نشست تخصصي «آثار کرونا ويروس بر سلامت روان، راهکارها و نگاه به آينده»
به گزارش روابط عمومي مرکز آموزش مديريت دولتي: اولين نشست از سلسله نشست هاي تخصصي در سال 1400 با عنوان «آثار کرونا ويروس بر سلامت روان، راهکارها و نگاه به آينده» براي کليه مديران و کارکنان دولت، صبح روز چهارشنبه 29 ارديبهشت  ماه از ساعت 10 تا 12 به صورت برخط (آنلاين) با سخنراني دکتر عليرضا شريفي يزدي عضو هيأت علمي پژوهشکده خانواده، وابسته به پژوهشگاه مطالعات تعليم و تربيت در سالن ولايت مرکز آموزش مديريت دولتي برگزار گرديد.
در اين نشست، دکتر شريفي يزدي با برشماري مهمترين اختلالات روان در دوره کوييد 19 گفت: «وضعيت سلامت روان در پساکرونا، اضطراب ناشي از کرونا، افسردگي ناشي از کرونا، وسواس ناشي از کرونا و سلامت روان کودکان و نوجوانان از مهمترين اختلالات روان در دوره کوييد 19 است.»
اين مشاور و روانشناس اجتماعي با پيش بيني دوران پساکرونا افزود: «در دوران پساکرونا با سونامي اختلال هاي رواني و آسيب هاي اجتماعي مواجه خواهيم بود و از اکنون بايد پيش بيني ها، هماهنگي و ساختارهاي لازم عملياتي شود. در دوران پساکرونا با بحران سلامت روان مواجه خواهيم بود؛ زيرا افراد، سوگ فرو خوردۀ خود را بروز مي دهند و بروز آثار روانشناختي همچون افسردگي، وسواس، اضطراب و حتي آسيبهاي اجتماعي مانند طلاق و اعتياد را در آن دوران پيش بيني مي کنيم. از اين رو، بايد از اکنون پيشگيري هاي لازم، برنامه ريزي ها و حتي آموزشهاي لازم براي گروه هاي مرجع مانند معلمان، والدين و ... را انجام دهيم. البته بايد خودمراقبتي و دگرمراقبتي را به مردم آموزش دهيم؛ زيرا در دوران پساکرونا، مردم از حالت دفاع رواني خارج مي شوند و به بازبيني شرايط گذشته مي پردازند و اين در حالي است که عزيزان و کسب و کار و ... خود را از دست داده اند.»
دکتر شريفي يزدي همچنين با تأکيد بر توجه بيش از حد به «انگ در شيوع کرونا» بيان داشت: «در دنيا سرعت انتشار اطلاعات نادرست، خرافه ها و انگهاي مختلف سريع تر از خود همه گيري کرونا است. در کشور ما نيز اين موضوع به صورت لجام گسيخته اي در حال گسترش است و مديريت نمي شود.» وي در ادامه به پيامد اين انگها پرداخت و افزود: «انگ بيماري باعث شده بسياري از بيماران خود را معرفي نکرده يا همکاري لازم را با پزشکان معالج و کادر درمان نداشته باشند. همين موضوع منجر به بالا رفتن مرگ و مير، انزواي بيشتر بيماران و تبعيض اجتماعي درباره آنها مي شود. به هر حال، وضعيت کنوني بهترين فرصت براي انجام مطالعات گسترده در حوزه سلامت روان است؛ زيرا دامنه اختلالات سلامت روان بالاتر رفته و شدت بيشتري گرفته است. در دوران پساکرونا هم پيش بيني مي شود که اين وضعيت وخامت بيشتري پيدا کند.»
اين عضو هيأت علمي پژوهشکده خانواده ضمن اشاره به راه رهايي از استرس اين بيماري افزود: «افراد با خودآگاهي در بحران کرونا مي توانند از شرايط استرس در بحران کرونا آگاه شوند و بر احساس رنج، نگراني و افسردگي خود فائق آيند. هوشياري در تاب آوري دوران کرونا به اين معنا است که شرايط را از ديد بالاتري نگاه کنيم؛ يعني بدانيم کرونا چه هست، چه اطلاعاتي از اين بيماري داريم و اينکه از راههاي پيشگيري اطلاع داشته باشيم.»
دکتر شريفي يزدي در ادامه سخنانش با تأکيد بر اهميت تاب آوري در سلامت روان در دوره کرونا ابراز داشت: «آنچه يک فرد را از ديگران را متفاوت مي کند، ويژگي هاي شخصيتي اوست و نقش ذهن در تاب آوري افراد بسيار مهم است. در دوران کرونا افرادي بوده اند که به کرونا نباختند، بلکه به روحيه و تصوير ذهني خود از اين بيماري باختند. تاب آوري به معناي طاقت آوردن و از سختي ها و رنجها عبور کردن است، اينکه نه تنها آن را پشت سر بگذاريم؛ بلکه بتوانيم به مرحله پيش از بحران بازگرديم. در شرايط بحران کرونا، برخي افراد به دليل ضعف در سازه هاي شخصيتي و عدم انعطاف پذيري، دچار اختلالات روحي و رواني همچون اضطراب، افسردگي و وسواس شده و عملکرد روزمره شان مختل مي شود. تاب آوري از تهديدها، فرصت ساختن و به نوعي داستان رشد و پيشرفت محسوب مي شود.» وي همچنين افزود: «افراد تاب آور داراي ويژگي هاي هستند؛ از جمله: طرز فکر مثبتي دارند؛ به حل مسأله مي پردازند؛ هيجانهاي خود را مديريت مي کنند؛ روحيه تلاش و مبارزه دارند و بر اوضاع پيرامون خود کنترل دارند.»
اين عضو هيأت علمي پژوهشکده خانواده، مديريت اضطراب ناشي از کرونا را در موارد و شگردهايي همچون: «آگاهي و شناسايي هيجانات و تمايز آنها، بازسازي شناختي و به چالش کشيدن فکر منفي، روي برگرداني، خودگويي مثبت، توقف فکر، مثبت گويي، استفاده از تجسم و تصويرسازي ذهني، تنفس عميق، شوخ طبعي و ايجاد اوقات شادي، مديريت رسانه، تمرين و ورزش» دانست.
دکتر شريفي يزدي در بخشي ديگر از سخنانش به راه هاي جلوگيري از ابتلا به افسردگي در زمان کرونا اشاره کرد و گفت: «اختلال افسردگي از جمله اختلالات رواني است که مي تواند در اين دوران افزايش يابد. از اين رو، لازم است افراد علائم آن را بشناسند و راه هاي جلوگيري از آن را بدانند. پنج نشانه بارز افسردگي عبارتند از: خلق افسرده، عدم لذت از فعاليتها، احساس بي ارزشي و گناه افراطي، بي قراري يا کندي رواني حرکتي که توسط ديگران قابل مشاهده است. البته براي رهايي از افسردگي ابتدا بايد افکار خود را بشناسيم و مشخص کنيم در کدام موقعيتها و در چه شرايطي اين افکار به سراغ ما مي آيند، سپس صبورانه علت افکار و يا رفتار خود را بررسي کنيم.»
در فرجام برنامه، شريفي يزدي عضو هيأت علمي پژوهشکده خانواده، چند توصيه ساده براي رهايي از اين نوع افسردگي داشت: «افراد بايد براي خود مقرر کنند تا هر روز رأس ساعت معيني از خواب بلند شوند؛ با دوستان خود صحبت کنند؛ افکار منفي را از خود دور کنند؛ تغييرات کوچکي در فضاي خانه و ظاهر خود و حتي رفتارهاي روزانه ايجاد کنند؛ با ثبت نام در کلاس هاي آنلاين براي خود تنوع ايجاد کنند؛ خصوصيات مثبت خود را بشناسند؛ براي خود سرگرمي هاي جديد ايجاد کنند و همچينن با شکرگزاري و تقويت باورهاي مذهبي خود مي توان افکار منفي را کاهش داد.»

-------------------------------------
نظرات

درج نظر درج نظر

آخرین اخبار آخرین اخبار