* *

در مرکز آموزش مديريت دولتي برگزار شد
اولين گردهمايي مديران مراکز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري استان ها در سال 1399

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی: اولین گردهمایی مدیران مراکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان ها، روز دوشنبه ۲۳ تیرماه ۹۹ از ساعت ۸ تا 13:30 به صورت آنلاین در سالن ولایت ساختمان زبرجد مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد.
 در ابتدای این برنامه آقای احمد ذاقلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش مرکز آموزش مدیریت دولتی ضمن اشاره به روز گفتگو بر ضرورت و اهمیت گفتگو با مراکز استانی تأکید و پیرامون راهبردهای آموزش و توان افزایی سخنان خود را ارائه نمود. وی پذیرش تحولات اخیر و پیشرفت جهان امروز را غیرقابل اجتناب دانست و بر توانمندسازی و آموزش سرمایه انسانی تأکید کرد و گفت: «توانمندسازی و آموزش، اساسی ترین چرخ پیشبرد زندگی و منبع اصلی تأمین نیروهای متخصص است؛ از این رو، لزوم تدارک طرح و نقشه مناسب برای دستیابی به این اهداف بیش از پیش احساس می شود و ما از آن به عنوان راهبرد یا استراتژی آموزش و توان افزایی یاد می کنیم.»
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش مرکز توان افزایی (Empowerment) را فرايند بهبود مستمر عملکرد سازمان از طريق ايجاد و گسترش نفوذ افراد و گروه های کاری معرفی نمود که بر تمام حوزه ها و وظايف سازمان اثرگذار است. وی در ادامه «تشکيل تيم های کاری خودگردان؛ يادگيری؛ ارائه بازخورد به هنگام و فراگير» را راهبردهای آموزش و توان افزایی برشمرد و یک به یک آنها را شرح و بسط داد.
احمد ذاقلی با اشاره به تفاوت ماهوی یادگیری و آموزش گفت: «يادگيری، باعث توان افزايی می شود و توان افزايی، تمايل برای يادگيری بيشتر را برمی انگيزد و در نتيجه اين فرايند تعاملی، توانايی های سازمان برای سازگاری با شرايط و تحولات محيطی افزايش می يابد. در حالی که آموزش، هرگونه فعالیت یا تدبیر از پیش طرح ریزی شده ای که هدف آن آسان کردن یادگیری برای یادگیرندگان می باشد و در محیطی مشخص و با هدف های آموزشی معین صورت می گیرد.»
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش مرکز با برجسته سازی ضرورت آموزش مدیران و کارکنان نظام اداری کشور، آنها را این گونه بیان کرد: «پيشرفت روزافزون تكنولوژي؛ پيچيدگي سازمان و توسعه تكنولوژي؛ تغيير شغل يا جا به جايي شغلي؛ پیچیدگی روابط انساني در سازمان؛ ارتقاء و ترفيع كاركنان؛ اصلاح عملكرد شغلي؛ نيازهاي تخصصي و حرفه ‌اي نيروي انساني؛ استخدام كاركنان جديد و افزایش بهره وری کارکنان»
آقای ذاقلی در بخشی دیگر از سخنانش ضمن اشاره به «سیاست های کلی نظام اداری؛ نقشه راه اصلاح نظام اداری و قانون مدیریت خدمات کشوری» این موارد را به عنوان مبانی قانونی آموزش کارمندان دولت به صورت بسنده و مرتبط با حوزۀ  آموزش و توان افزایی بسط محتوایی داد.
راهبردهای متأثر از شرایط ناشی از شیوع کرونا، بخش پایانی سخنان آقای ذاقلی بود: «توسعه زیرساخت ها و تأمین بسترهای فنی مورد نیاز برای ارائه آموزش های الکترونیکی (سامانه آزمون و LMS)؛ انجام فرآیندهای آموزش به صورت الکترونیکی (از ثبت نام تا صدور گواهینامه)؛ تولید محتوای الکترونیکی؛ کاهش شهریه دوره ها به منظور افزایش ضریب نفوذ و سطح دسترسی مخاطبان؛ زمینه سازی برای ارتقای فرهنگ حاکم بر فرآیند آموزش از طریق اجرای آموزش های تخصصی، پرهیز از توجه صرف به مکانیسم های انگیزشی و گواهینامه، ارائه محتوای آموزشی در قالب فیلم و سایر رسانه های تصویری و عبور از اتکا به جزوه و محتوای چاپی» که به صورت گذرا به آنها اشاره گردید.
دکتر مهدی حسینی راد سرپرست معاونت آموزشی مرکز، دومین سخنران برنامه با موضوع «نظام تولید محتوای الکترونیکی» بود. وی نخست ضمن اشاره به شرایط کرونا و دورکاری مطرح در نظام اداری کشور گفت: «این شرایط دشوار ما را مجبور کرد که به سمت آموزش های الکترونیکی گام برداریم که پیامد آن بسیار چشمگیر است. زیرا سال ها نیازمند این تغییر بودیم و اجبار زمانه آن را برای ما محقق ساخت.»
سرپرست معاونت آموزشی مرکز در ادامه به پیشنهاد مرکز به سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر توسعه آموزش های الکترونیکی اشاره نمود و ابراز داشت: «اولین طرح پیشنهادی مدیریت، نظارت، ارزشیابی و یکپارچه سازی فرایند اجرای آموزش های الکترونیکی در دستگاه اجرایی را مرکز آموزش مدیریت دولتی در تاریخ 20 اسفندماه 98 تهیه و به سازمان اداری و استخدامی کشور ارائه گردید و آنچه در این طرح برجسته می نمود: ارزیابی ابزار تولید محتوا و نیز ابزارهای تحلیل مدل مبتنی بر نظام آموزش کارکنان بود» دکتر حسینی راد به پاسخ سازمان نیز اشاره کرد: «مرکز آموزش مدیریت دولتی متولی تولید محتوای آموزشی برای دوره های مدیریتی، دوره های عمومی و دوره های مشاغل عمومی می باشد و می تواند نسبت به تولید محتوای الکترونیکی برای دوره های مذکور حسب مفروضات حاکم براهداف آموزشی دوره، اقدام و بسته آموزش الکترونیکی را به دستگاه های اجرایی ارائه نماید.»
سرپرست معاونت آموزشی مرکز ضمن تأکید بر نظام نامه یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی، گفت: «تمام تلاش مرکز آموزش مدیریت دولتی این بوده تا فرایند آموزش نظام اداری در هیچ جای کشور متوقف نشود.» همچنین وی به محتوای الکترونیکی تولید شده در مرکز آموزش مدیریت دولتی اشاره و بیشتر فعالیت های آموزشی همچون «دوره های عمومی و فرهنگی؛ دوره های مدیران؛ دوره های تربیت مدرس؛ دوره های عمومی تربیت ارزیاب؛ دوره های اختصاصی؛ کلاس های زنده؛ همایش ها و نشست های تخصصی؛ ارائه یافته های علمی؛ کافه آموزش و دوره های توسعه شایستگی مدیران» را تحت بستر الکترونیکی معرفی نمود.
دکتر حسینی راد رویکرد مرکز را توسعه آموزش نظام اداری کشور دانست و ضمن رد هر گونه نگاه سودآوری به این حوزه،گفت: «تلاش می کنیم به سرعت محتوای تولید شده به صورت ارزان و گاه رایگان در اختیار مدیران و کارکنان نظام اداری کشور و همه علاقه مندان قرار گیرد و کاهش شهریه ها را همواره در فرایند آموزشی مرکز مدنظر داشته و داریم.»
در بخش پایانی سخنان سرپرست معاونت آموزشی مرکز به همکاری و همیاری مرکز با مراکز استانی تأکید شد و بیان داشت که «مرکز آمادگی کامل دارد که در تولید محتوای الکترونیکی و توسعه آموزش نظام اداری کشور با مراکز استانی همکاری نزدیک داشته باشد.»
دکتر شهناز جهانگیری معاون پژوهشی مرکز آموزش مدیریت دولتی، سخنران دیگر برنامه بود که بر ضرورت ارتباط پژوهشی و آموزشی پایدار مرکز با مراکز استانی تأکید و به شیوه های ارتباطی مؤثر مراکز استانی با مرکز اشاره نمود. وی به عنوان پیشنهاد به مدیران مراکز استانی، گفت: «احصای اولویت های پژوهشی استان و ارسال آنها به مرکز آموزش مدیریت دولتی می تواند زمینه ساز بانک اطلاعاتی مناسب و متمرکزی برای پژوهش های مدیریتی آتی کشور باشد.»
معاون پژوهشی مرکز آموزش مدیریت دولتی با اشاره به وجود ظرفیت علمی استان ها ابراز داشت: «مرکز آموزش مدیریت دولتی این توان را دارد که آثار علمی استادان را در قالب کتاب و درسنامه تدوین و به چاپ برساند و البته شیوه تدوین و نگارش علمی برای همه پژوهشگران بر روی درگاه مرکز بارگذاری شده است». در ادامه دکتر جهانگیری ضمن برشماری سه فصلنامه معاونت پژوهشی مرکز با عنوان «فصلنامه علمی-پژوهشی حقوق اداری»، «فصلنامه تخصصی آموزش مدیریت دولتی» و «فصلنامه تخصصی مطالعات و پژوهش‌ های کاربردی»، گفت: «مرکز پذیرای همکاری در پژوهش های نظام اداری کشور با مراکز استانی است؛ به عنوان نمونه می توان در هر فصل با تعیین موضوعات کلیدی استان، مقالاتی را در این فصلنامه ها به چاپ رساند.»
دکتر شهناز جهانگیری در بخشی دیگر از سخنانش به آمادگی همکاری مرکز در برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی با تأکید بر نیازها و اولویت های مراکز استانی اشاره نمود. سپس به مستندسازی تجارب مدیران عالی نظام اداری کشور گریزی زد و گفت: «شایسته است که مدیران استانی به ثبت تجارب مدیریتی خود اهتمام بیشتری ورزند و در این زمینه مرکز آموزش مدیریت دولتی کارها و گام های ارزشمندی برداشته است و این نوید را برای مراکز استانی دارم که بستر ثبت و نشر تجارب مدیریتی به صورت چاپی و الکترونیکی در مرکز وجود دارد و می توان با همکاری نزدیک، آثار خوبی را خلق کرد.»  
دکتر سیدمحمود حاج اکبری معاون منابع انسانی و پشتیبانی مرکز نیز سخنانی پیرامون سامانه جامع آموزش کارکنان و مدیران نظام اداری کشور ارائه نمود. وی نخست ذینفعان این سامانه را «سازمان اداری و استخدامی کشور، مرکز آموزش مدیریت دولتی، دستگاه های اجرایی کشور، مراکز توسعه و آینده نگری استانها و مؤسسات آموزشی» برشمرد و به خدمات کلیدی این سامانه اشاره کرد و ابعاد آن را که شامل «ساختار، دوره های آموزشی، دسته بندی آموزشی دوره ها، گواهی نامه ها، دوره های شایستگی و بلندمدت و سطوح دسترسی» است، شرح و بسط داد.
در بخش دیگری از سخنان دکتر حاج اکبری «کنترل عملکرد اساتید؛ کنترل فرایند یادگیری شرکت کنندگان؛ کنترل فرایند آموزش؛ ارائه انواع گزارش؛ شناسنامه آموزشی کارکنان و کانون های ارزیابی» را به عنوان فرایندهای سامانه و «دوره های آفلاین؛ دوره های آنلاین؛ دوره های حضوری و غیرحضوری؛ آزمون و نظرسنجی آنلاین؛ ارائه گواهینامه آنلاین؛ برگزاری سمینار آنلاین و فروشگاه آنلاین محتوا» را به عنوان حوزه های خدماتی سامانه معرفی کرد.
معاون منابع انسانی و پشتیبانی مرکز در بخشی دیگر از سخنانش ضمن اهمیت نقش این سامانه در توسعه آموزش نظام اداری کشور افزود: «این سامانه به صورت آزمایشی در چند استان به کار گرفته شده است و آمادۀ هرگونه بازخورد جهت اصلاح و ویرایش هستیم و با تمام توان می کوشیم راه های ارتباطی مدیران و کارکنان را آسانتر و فراگیرتر نماییم.»
دکتر زهرا احمدی پور رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی، آخرین سخنران این برنامه بود که با ارتباط از راه دور به ارائه مطلب پرداخت. وی با پذیرش شرایط ناشی از کرونا، بیان داشت: «برای شرایط زیست اداری پساکرونا باید برنامه ریزی نماییم و هرگز نباید فرایند آموزش را متوقف سازیم؛ بلکه باید در ارتقای همه جانبۀ نظام آموزشی کارکنان و مدیران بکوشیم.»
رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی با اشاره به پیشنهاد آقای همایی ابیانه از استان تهران، گفت: «شایسته است که کاری مشترک با مراکز استانی به ویژه در زمینه تولید محتوای الکترونیکی به عنوان یک تکلیف جدی انجام دهیم که این مهم برآمده از تقاضای برخی دستگاه های اجرایی برای دریافت محتوای الکترونیکی است.»
در ادامه دکتر احمدی پور ضمن تأکید بر انعکاس بیشتر فعالیت های دولت تدبیر و امید، ابراز داشت که «می باید برای گرامیداشت هفته دولت برنامه ریزی کرد و براساس فرمایش مقام معظم رهبری به دنبال تحقق جهش تولید در مرکز بوده و هستیم؛ از این رو، تولید روزافزون محتوای الکترونیکی، شاهدی راستین بر این مدعاست.» رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی، سامانه جامع آموزشی مدیران و کارکنان نظام اداری کشور را به عنوان یک پروژۀ ملی و دستاورد دولت یاد کرد که لازم است در هفته دولت از آن رونمایی نمود.
دکتر احمدی پور در بخشی دیگر از سخنانش بر ثبت تجارب مدیریتی مدیران عالی نظام اداری کشور اشاره کرد و گفت: «با همکاری معاونت پژوهشی مرکز، سؤالاتی مبنی بر ثبت تجارب مدیریتی استانداران طراحی شده که در اختیار مراکز استانی قرار می گیرد تا در اسرع وقت، پاسخ مناسب تهیه و پیش از هفته دولت به مرحله تدوین و چاپ برسد. البته دو اثر با عنوان های تجارب مدیران زن و تجارب مدیریتی استانداران برای هفته دولت رونمایی خواهد شد.»
رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی در پایان مطالب خود با تأکید بر افزایش ضریب نفوذ آموزشی بیان داشت که «اگر به دنبال افزایش ضریب نفوذ آموزشی  یا مرجعیت آموزشی مرکز و مراکز استانی هستیم، می باید به اصل شبکه سازی پایبند باشیم و دیگر شاهد این گزاره نباشیم که آموزش تنها صدور و دادن گواهینامه است، بلکه با شناخت هر چه بهتر نظام اداری کشور در این شرایط، از یکسو بتوانیم یاریگر مدیران و کارکنان باشیم و از سوی دیگر، همیار مدیرانی باشیم که خواهان تصمیم گیری کم خطر هستند.»
دکتر احمدی پور در خاتمه سخنانش بر انعطاف پذیری مرکز اشاره کرد و گفت: «شاید مرکز آموزش مدیریت دولتی در طول حیات آموزشی خود این گونه منعطف نبوده است؛ ولی با شروع کرونا و برگزاری آموزش های الکترونیکی، انعطافی چشمگیر از خود نشان داده است که باید به طور جدی در دوران پساکرونا و برقراری سلامت از دوره های الکترونیکی و به روز آموزشی استفادۀ مؤثرتری کنیم و جریان آموزش الکترونیکی را تداوم ببخشیم.»
در بخش پایانی این برنامه که به نوعی همراه با پرسش و پاسخ بود، نخست آقای شاهینی از استان بوشهر دیدگاه هایش را دربارۀ سامانه جامع آموزش کارکنان و مدیران نظام اداری کشور بیان داشت؛ سپس آقای همایی ابیانه از استان تهران، آقای سواری از استان خوزستان، آقای مجیدی از استان گلستان و نیز آقای دقیقی از استان قزوین به بیان دیدگاه و پیشنهادهای خود پرداختند که با پاسخگویی معاونت های سه گانۀ مرکز، این برنامه به فرجام رسید.


First First First First First First First First First
-------------------------------------
نظرات

درج نظر درج نظر

آخرین اخبار آخرین اخبار