* *

دومين نشست تخصصي آنلاين «دورکاري در نظام اداري، الزامات و چالش ها» در مرکز برگزار شد

مرکز آموزش مدیریت دولتی به منظور افزایش آگاهی مدیران و کارکنان سازمان ها با ابعاد گوناگون دورکاری در نظام اداری، دومین نشستی تخصصی با عنوان «دورکاری در نظام اداری، الزامات و چالش ها» را برای کلیه مدیران و کارکنان دولت با حضور دکتر علی‌الله قنبری رئیس آمار، برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور روز چهارشنبه 4 تیر ماه 99 از ساعت 10 تا 11:30 به صورت آنلاین برگزار کرد.

در ابتدای این نشست، دکتر علی الله قنبری با اشاره‌ به مطالب نشست پیشین، بیان داشت که امروزه دورکاری روشی برای سازماندهی و انجام کار در مکانی غير از محل استقرار سازمان، با استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات است که استقرار اين فرايند موجب انعطاف زمانی و مکانی در انجام فعاليت‌ها و وظايف شغلی می شود. وی در ادامه به تشریح دوركاري از منظر مدیریت سازمان پرداخت و گفت: «دوركاري زمانی مي‌تواند به عنوان يك راه‌حل مناسب براي سود رساندن به كارفرما و كارمند باشد که پنج عامل در کنار هم سازگاری داشته باشند: 1. ویژگی های شخصيتی و نگرشی افراد؛ 2. تكنولوژي؛ 3.شغل؛ 4. فرهنگ سازماني؛ 5. مناسبات خانه و خانواده»

رئیس آمار، برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور سپس با برشماری ابزارهای لازم براي اجرای دوركاري، گفت: «نيروي انساني دوركار؛ شبكه ارتباطي؛ ارتباطات راه دور؛ سخت‌افزارهاي پشتيباني؛ نرم‌افزارهای پشتيباني و امنيت اطلاعات، از مهمترین ابزارهای دورکاری است که می‌باید مد نظر هر سازمانی قرار گیرد.»

دکتر قنبری ابعاد مديريتي دورکاري را نیز در چهار مبحث محیطی، نیروی کار، تکنولوژیکی و فنی و نیز سازمانی بسط داد و بر مسئولیت های اجتماعی و اخلاقیات، مدیریت منابع انسانی، مدیریت تکنولوژی و رفتار سازمانی و استراتژی تأکید ورزید. وی در ادامه با ارائه مدل برنامه دورکاری (shia & monroe) ابراز داشت که قوانین و مقررات و رقابت باعث می شود که سازمان یک استراتژی دورکاری را اعمال نماید؛ لذا برای اعمال آن، باید سازوکار مناسبی را پدید آورد و بسترهای تحقق دورکاری را بیش از پیش فراهم نماییم.

رئیس آمار، برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور، شناخت عوامل اجتماعی و روانشناختی مؤثر بر رفتار کارکنان و کارمندان دورکار را بسیار مهم دانست و بر عوامل اثرگذار فردی و گروهی تأکید کرد. همچنین با برجسته سازی رضایت شغلی در دورکاران، گفت: «دورکاری در جنبه هايی نظير: کاهش زمان رفت و آمد،کاهش فشارهای محيط کار، انعطاف در زمان کار و افزايش امکان رسيدگی به امور خانوادگی، موجب افزايش رضايت شغلی می شود. با اين حال، وجود برخی از جنبه ها نظير: امکان افزايش تضاد کار و خانواده، استرس های ناشی از دوری از محيط اجتماعی و ... تأثيری منفی بر رضايت شغلی خواهد داشت. همچنين اگر کيفيت زندگی کاری در طی دوره دورکاری بهتر از محل سازمان باشد، طبعاً نتيجه مثبتی بر ميزان رضايت شغلی خواهد گذاشت و بالعکس.»

 دکتر قنبری در بخشی دیگر از سخنانش روش های كاهش اثرات انزوا در دورکاران را در پنج محور مطرح نمود: « ايجاد فرصت ‌هايي براي ديدارهاي متناوب و برگزاري جلساتي با حضور مديران و کارکنان دورکار؛ ارتباطات الكترونيكي با سازمان و همكاران؛ آموزش مستمر؛ در جريان اطلاعات سازمانی قرار گرفتن و استفاده از دورکاری پاره وقت يا موردی»

رئیس آمار، برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور در بخش دوم سخنان خود به راهنمای عملی مدیریت و اجرای دوركاري اشاره کرد و گفت: «موضوعات مورد نظر در برنامه دورکاری را باید همه کارکنان و مدیران نظام اداری به خوبی مدنظر قرار دهند؛ این موضوعات شامل: شرايط اشتغال؛ تأمين اجتماعي؛ مسائل مربوط به روابط كار؛ موضوعات ارتباطات؛ موضوعات محيط کار و نیز تجهيزات و فناوري می شود.»

دکتر قنبری با تأکید بر بایدها و نبایدهای دورکاری، گفت: «به کارمندان خود اعتماد کنيد؛ مطمئن شويد که کارمندان هر گونه فرم مميزي، فرم بازخوردي يا ساير ابزارهاي ارزشيابي را که سازمان درخواست مي‌کنند تکميل خواهند نمود؛ ترتيبات و تنظيمات دورکاري‌ را به عنوان روشي جديد براي بهينه‌سازي مهارت‌هاي مديريتي خود استفاده کنيد؛ مديريت بر مبناي نتيجه را پياده نماييد و ... که این موارد، بایدهای دورکاری هستند.» در ادامه ایشان به تشریح نبایدها پرداخت و افزود: «کنترل هاي شبانه روزي صورت ندهيد؛ دورکاران را در هر ساعت براي بررسي به هنگام بودن کارشان، چک نکنيد؛ اهداف غيرقابل دسترس و مهلت هاي غيرواقعي براي کارهاي دورکاران تعيين نکنيد و مشکلات را ناديده نگيريد.‌»

دکتر قنبری در سخنان پایانی خود به نظام دوركاري حاكم بر نظام اداري ايران اشاره کرد و گفت: «ضوابط و مقررات حاكم؛ هدف؛ روش دوركاري؛ برنامه‌ريزي، اجرا و نظارت بر سيستم دوركاري؛ ساز و كار اجرايي طرح در دستگاه‌هاي اجرايي؛ اختياري بودن دوركاري؛ تعهدات سازمان (كارفرما)؛ تعهدات كارمند دوركار؛ رابطه استخدامي؛ ضوابط اداري و ارزيابي عملكرد از مهمترین و شاخص ترین مؤلفه های نظام دورکاری محسوب می شوند.»

پاسخ گویی به پرسش های ارسالی بخش پایانی سخنان دکتر قنبری را تشکیل می داد. گفتنی است که این نشست همچون نشست های تخصصی پیشین از طریق پخش زنده در فضای مجازی: سامانه آموزش های الکترونیکی مرکز (lms.smtc.ac.ir)، صفحه اینستاگرام مرکز (lsmtc.ac.ir)، صفحه وبینار مرکز  و نیز سایت آپارات برای مدیران و کارکنان نظام اداری و همه علاقه مندان قابل مشاهده و همراهی بود.


-------------------------------------
نظرات

درج نظر درج نظر

آخرین اخبار آخرین اخبار